Polyfoon

o.l.v. Lieven Deroo
Musica Brexit

vrijdag 19 oktober 2018 – 20.15 uur

Voor het Vlaamse ensemble Polyfoon staat ‘Musica Brexit’ voor een samentrekking van iets als  ‘Musica de Brittania exit’, muziek waardig om verder gebracht en gehoord te worden dan op het eiland zelf, een onbetwist exportproduct bij uitstek dat de Engelse vocale muziek is!

De Engelsen waren er als eerste bij om de ietwat koele compositiewijze van het continent op te krikken met het toevoegen van terts en sext in de harmonie. Daardoor ontstond een stijl die bij ons als ‘Contenance Angloise’, ‘op Engelse wijze’ bekend werd. ‘Sweet harmonies’ was het belangrijkste kenmerk. Ongedwongen virtuositeit was zeker ook aanwezig in de prereformatie en verdient het predikaat ‘flamboyante gotiek’. De muziek van Fayrfax en de vroege Taverner behoort daartoe.

Het Engeland van de zestiende eeuw was getuige van grote religieuze veranderingen, epidemiën en hongersnood. Er was sprake van een gevaarlijke en verwarrende periode toen koning Hendrik VIII (koning van 1509-1547) zich in 1534 van Rome had afgescheiden. De muziekproductie beleefde desondanks hoogdagen tijdens de ganse Tudordynastie. De dikwijls katholieke componisten schikten zich naar hun broodheer en schreven in een sobere, gebalde stijl mooie bladzijden vocale muziek. Vooral tijdens de 45-jarige regeerperiode van Elisabeth I (dochter van Henrik VIII en Anna Boleyn) kwam de muziekactiviteit tot volle bloei. De koningin zelf verleende aan Thomas Tallis en diens leerling Byrd het monopolie op de muziekdrukkunst in Engeland. Als dank publiceerden ze hun mooie Cantiones Sacrae.  John Sheppard (ca 1512 – 1558) schreef het prachtige en uitvoerige motet Media vita en van Robert White hoort u lamentaties.

Polyfoon staat voor oud én nieuw. Charles Villiers Stanford (1852 – 1924) schreef sierlijke muziek die invloeden draagt van Brahms en Bruckner. Robert Pearsall (1795 – 1856) is vooral bekend van zijn achtstemmig pareltje Lay a garland en  John Tavener (1944 – 2013) ontwikkelde een sobere en mystieke stijl die paste bij zijn ommeslag van calvinisme naar Russische orthodoxie. Joby Talbot (°1971) schreef met zijn ‘Path of miracles’ een indrukwekkende 17-stemmige partituur. Opgebouwd uit vier delen, genoemd naar steden op pelgrimstocht naar Compostela. We brengen deel 3: León. Aan het woord is de pelgrim, vermoeid van het lange eentonige stappen en bevangen door de verzengende hitte van de zon. Hij vertelt over zijn tocht met God als gids.

 

 

Voorverkoop: EUR 15,- / EUR 10,- (studenten, CJP, U-pas) | aan de zaal zijn de kaarten mogelijk duurder

Kaarten bestellen