WORKSHOPS

Stichting Pieterskerkconcerten organiseert twee workshops, in het najaar van 2020 en in het voorjaar van 2021.

Zaterdag 24 oktober 2020 van 10.00 – 17.00 uur
o.l.v. Gerrit Maas
Motetten van Johann Sebastian Bach en Hubert Parry                            .

J.S. Bach werd door Engelse romantische componisten minstens zo fanatiek vereerd als door de Duitsers. Een mooi voorbeeld is Hubert Parry, die naast krakers als de hymne Jerusalem prachtige polyfone koorwerken schreef. In deze workshop zingen we Bachs motet Komm Jesu, komm en Parry’s Lord, let me know thine end. Twee dubbelkorige stukken over sterfelijkheid en hoop waarin alle acht stemmen ten volle benut worden.

Gerrit Maas volgde directielessen bij Jos Vermunt en Johan Rooze, en masterclasses bij onder andere Helmuth Rilling, Georg Grün en Jorma Panula. Hij is de vaste dirigent van het Domstad JeugdorkestVocaal Ensemble Kwarts in Haarlem en van de Christelijke Oratorium Vereniging Zaanstreek. Hij is koordirigent van het Leids Studenten Koor en Orkest Collegium Musicum en is tevens dirigent van de Utrechtse Bachcantatediensten in de Geertekerk. Daarnaast is hij actief als continuospeler.

Deelnameprijs € 40,-. De prijs is inclusief koffie/thee en lunch. De digitale muziekbestanden worden tevoren toegezonden.
U kunt zich opgeven voor de workshop met dit aanmeldformulier. Vriendelijk verzoek bij uw aanmelding ook het bedrag voor deelname over te maken via deze link.

Voorjaar 2021, datum wordt nog via de website bekend gemaakt
o.l.v. Sanne Nieuwenhuijsen
The Beatitudes van Jan Rokus van Roosendael

Jan Rokus van Roosendael (1960 – 2005) was een Nederlands componist. In 1989 ontving hij de Aanmoedigingsprijs Muziek van het Amsterdams Fonds voor de Kunst voor zijn werk Charitas (1987). Het koorwerk The Beatitudes schreef hij in 2000. Het werd in 2002 door het Nederlands Kamerkoor voor het eerst in het Concertgebouw in Amsterdam uitgevoerd. In The Beatitudes volgt Van Roosendael de tekst van Jezus’ zaligsprekingen. De componist beschouwde de tekst als een overtuigend pleidooi voor de rechten van de mens. Het werk, dat uit negen delen bestaat, verraadt Van Roosendaels voorkeur voor de Venetiaanse muziek van Monteverdi en Gabrieli.

Sanne Nieuwenhuijsen (1979) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag hoofdvak Koordirectie bij Jos van Veldhoven en Jos Vermunt. Daarnaast volgde ze het hoofdvak Solozang bij Sasja Hunnego en Gerda van Zelm. Na haar studie volgde Sanne masterclasses koordirectie bij onder meer Töenu Kaljuste, het Nederlands Kamerkoor, Veljo Tormis en Kaspars Putnins. In 2014 volgde ze een masterclass bij Frieder Bernius en het Stuttgarter Kammerchor. Sanne is als Magistra Cantus verbonden aan het Muziekinstituut van de Kathedraal Sint Bavo te Haarlem en als dirigent/muziekdocent aan de daaraan verbonden Koorschool Haarlem.

Deelnameprijs € 40,-. De prijs is inclusief koffie/thee en lunch. De digitale muziekbestanden worden tevoren toegezonden.